BLIR DU MED OG SVØMME UTE?

christinelystrup@gmail.comTriatlonLeave a Comment

Hurra: jeg har endelig tørket støv av våtdrakten
… og jeg har endelig kommet litt i gang med utesvømmingsesongen.

Det er helt magisk.

I går svømte jeg i Nubbenvannet for første gang sammen med en venninne. Tenk at vi har et så fint treningsvann bare 20 minutter gange fra huset vårt. Det beste er at dette svømmebassenget er åpent hele døgnet og det er bare å slenge seg i vannet når det passer en selv.

Vil du svømme ute også?

Har du fått med deg at jeg har gratis utesvømmetrening noen søndager i måneden? Da er det bare å slenge seg med: enten du er nybegynner eller har svømt en del fra før. Vi svømmer sammen, og deler oss opp om vi ønsker å holde ulikt tempo. Ingen svømmer alene: med mindre man ønsker det så klart.

Neste svømmetrening blir søndag 17. juni kl. 20.00 på Nubben. Dersom dere vil være med meg å gå opp går jeg fra parkeringen bake Helgeseter kl 19.45. Jeg håper vi blir en god gjeng på søndag. Siste felles-svømming før ferien blir torsdag kl. 20.00: jeg går opp til vannet rett eter bootcampen på Nattlandsfjell er ferdig. Det er bare å henge seg på.

Gi meg gjerne en lyd om du kommer ved å legge igjen en kommentar her, på facebooksiden til Bergen utetrening, på mail til christinelystrup@gmail.com eller på tlf/sms til 95871999.

Jeg håper vi ses.

HILS PÅ JULIE

christinelystrup@gmail.comBergen utetrening1 Comment

For ett år siden fikk jeg en telefon fra Julie.
Hun trengte hjelp til å klare fysiske opptaksprøver for å komme inn på udanningen hun ønsket seg.

Hun hadde god kontroll på alle styrketestene, men hadde ikke løpt på en stund og lurte på om jeg kunne hjelpe henne med å klare løpetesten. Den innebar at hun måtte løpe 3000 meter på under 15.45 min. På det tidspunktet løp hun på rett over 20 min og det var bare 2 måneder til testen måtte være i boks. Flere rundt henne mente det begynte å bli knapt med tid til å klare å løpe 5 min fortere på en så kort distanse, og hun lurte på om målene sine var realistiske. Selv tenkte jeg det skulle holde hardt, men jeg vet av erfaring at det umulige er fint mulig om man bare jobber hardt mot målene man har satt seg. Jo visst ville det være mulig å nå opptakskravene for Julie så lenge hun var villig til å legge ned et godt stykke arbeid.

Bildet er fra 2018; ett år etter samarbeidet vårt.

På første trening møtte jeg en Julie som viste at det betydde veldig mye for henne å komme i gang med utdanningen sin. Dessuten var hun en veldig målbevisst og hardtarbeidende jente og hun gjorde akkurat som hun fikk beskjed om på trening. Vi møttes for å trene en gang i uken, hun løp tøffe intervaller og ga seg ikke selv om det var tungt. I tillegg fulgte hun treningsplanen jeg hadde laget til henne til punkt og prikke. Hun jobbet hardt og prioriterte både trening, et bra kosthold og hvile samtidig som hun hadde flere eksamener hun skulle prestere på. Jeg var skikkelig imponert over innsatsen, og allerede etter første møte med henne var jeg ikke i tvil om at hun ville klare å nå målenen sine.

Julie hadde mulighet til å ta løpetesten flere ganger frem mot mai måned.

Første gang hun tok testen; ca 4-5 uker etter vi begynte treningen perset hun på løpetesten til 17.21 min. Og etter bare 3 uker til bestemte hun seg for å løpe testen igjen. Vi regnet ut hva hun måtte holde i fart for å komme i mål på 15.45. Hun hadde på seg pulsklokke med fartsmåler og fulgte nøye med hele veien. Hun fortsatte å løpe selv om det ble tøft og hun kom i mål på 15.44! Jubel i taket. Julie kom inn på skolen og fikk begynne på utdanningen.

I tillegg til intervalltrening en gang i uken sammen med meg og at hun trente etter treningsplanen hun hadde fått av meg ville hun prioritere et bra kosthold, og hun hadde mål om å gå ned minst 10 kg i vekt. Jeg lagde kostplan til henne som hun fulgte i tiden vi trente sammen, og på 6 måneder gikk hun ned hele 20 kg og hun har hold seg på trivselsvekta si siden.

Jeg er SÅ stolt over at jeg har fått følge Julie på veien. Og så er hun et fantastisk bra eksempel på at alt er mulig så lenge man jobber hardt, gjør smarte valg og ikke gir seg.

Tusen takk for samarbeidet og masse lykke til videre, Julie <3

GRATIS TRENINGSGRUPPE PÅ FACEBOOK

christinelystrup@gmail.comGratis facebookgruppeLeave a Comment

Hei på dere.

Jeg stikker innom for å fortelle at jeg har jeg opprettet en gratis treningsgruppe på facebookgruppe som heter «inspirasjon Bergen utetrening».

Gruppen skal være en facebookgruppe hvor vi inspirerer hverandre til å være fysisk aktive og motiverer hverandre til økt aktivitet aktivitet i hverdagen. I gruppen kommer jeg til å legger ut effektive treningsøkter du kan gjøre hjemme. Jeg vil poste to løpeøkter i uken, litt styrketrening, noen treningsvideoer og tips til et sunnere kosthold. Det er bare å slenge seg med ved å legge seg til i gruppen: dette passer alle enten du allerede er aktiv eller om du ønsker å bli inspirert til å komme i gang med trening og bevege deg mer.

Inviter gjerne med venner og bekjente også om du kjenner noen du tror kunne tenkt seg å være med. Foreløpig er vi over 120 stykker i gruppen og det er plass til deg også.

Direkte link:

FJELLFILMFESTIVALEN

christinelystrup@gmail.comUkategorisertLeave a Comment

Dette er et repostet innlegg fra tidligere blogg. Opprinnelig skrevet 11.09.11 og redigert i dag.

Vi har hatt en super helg i Turtagrø på fellfilmfestivalen.

Dette anbefaler jeg alle å få med seg. En herlig helg i høstfjellet med nydelig utsikt til Store Skagastølstind (som jeg drømmer sånn om å bestige en dag), mange andre friluftsinteresserte, mange turer å velge mellom og mange bra foredrag og kule filmer fra friluftsliv. Jeg likte spesielt godt foredraget til Christian Eide (alene til sydpolen) og Jarle Andøy (Berserk mot sydpolen) og filmen Cold (om å bestige en 8.000 meter topp i Pakistan- på vinterstid. Crazy!!!)

På lørdag gikk vi tur på blåisen på Bøverbreen og til toppen av Kalven på 2.034 m.o.h. Vi fikk helt perfekte værforhold. Jeg er så utrolig glad i å gå på bre, og vil ta brekurs fortere enn fort slik at vi kan få enda finere breturer i fremtiden!

Her kommer et lite bildedryss fra den fine turen.

Teltkos!!! Deilig med stort telt, god mat og gode venner. Det er aldri feil å våkne til lukten av kaffe, egg og bacon :-: Jeg bare elsker teltliv og skulle gjerne blitt en uke til !!!

Fjellfilmfestivalen skal herved bli et fast høstinnslag for min del 🙂

TELTTUR PÅ VIDDEN I STORM

christinelystrup@gmail.comFiluftsliv og turerLeave a Comment

Dette er et repostet innlegg fra tidligere blogg. Opprinnelig skrevet 09.10.11 og redigert i dag.

Heldige meg har fått besøk av min yngste søster. Hun har høstferie og skal være i Bergen til tirsdag!!! Love it. I går pakket vi sekkene våre for å gå tur over Vidden, og overnatte i telt sammen.

Dagen startet dårlig. Jeg var på badet, og døren gikk i vranglås. For å gjøre en lang historie kort så måtte tilkalle naboen vår som til slutt måtte brekke opp hele døra for å få meg ut!!! Oh happy morning…

Vi kom oss ut døren to timer senere enn planlagt og tok Ulriksbanen opp til Ulriken. På Ulrikens topp var det bare helt konge. DET gode været og skikkelig fin utsikt. Vidden er så fin om høsten….

Det var iskaldt på Vidden i går, men det kom seg utover dagen når solen fikk stått på litt. Vi fant oss en fin liten «solhole» med le for vinden hvor vi bestemte oss for å sette opp teltet. Lurt tenkte vi, og la oss inn i teltet tidlig. Vi hadde teltkos med kjeks, prat og «mitt skip et lastet med….» Vi holdt på med bokstaven «S» i en time og femten minutter. Ha, ha… Kreative jenter.

Vi fikk ikke sove lenge. Klokken 23 snudde vinden og hele teltet ristet. Det viste seg at den fine teltplassen med le fra vinden ikke var så fin likevel. Vinden ristet skikkelig i teltet, og klokken 01.00 ble jeg rett og slett ganske bekymret. Jeg sikret søster om at det gikk helt fint så lenge vi holdt oss inne i teltet; ulykkene skjer jo når vi går ut i stormen sa jeg. Ingen av oss fikk sove, og vinden ble bare kraftigere og kraftigere. Klokken 03.00 var det så ille at teltstengene begynte å flakse og taket blåste helt ned i hodene våre. Korttenkte soresøster altså!!! Da bestemte jeg for å pakke sammen telt og gå hjem, før hele teltet kom til å blåse fra hverandre, til tross for lange avhandlinger om hvor mye tryggere det var inni teltet. Jeg vet ikke om hun kjente at storesøster hadde heeeelt kontroll.

Vi tok på oss klær og kom oss ut i høststormen. Hanna lå oppå teltet og holdt ting på plass mens jeg forsøkte å pakke oss sammen… Klokken 04.30 sto vi klare i mørket for å gå hjem. Måneskinnstur med hodelykter. Vi var trøtte, men turen hjem gikk veldig fint. Sååå deilig å legge seg i myke senger klokken 07.00 i dag tidlig.

Jeg har verdens tøffeste lillesøster. Ingen klaging, og bare godt humør! Du er BEST Hanna 🙂 Neste gang skal vi finne en lun teltplass…

JOSTEDALSBREEN PÅ LANGS

christinelystrup@gmail.comFiluftsliv og turerLeave a Comment

Dette er et repostet innlegg fra tidligere blogg. Opprinnelig skrevet 25.06.11 og redigert i dag.

JOSTEDALSBREEN PÅ LANGS.

Hurra, jeg har endelig fått gjennomført en av mine aller største drømmer. Jeg har gått Jostedalsbreen på langs på 3 dager, og besteget vanvittige Lodalskåpa på 2087 m.o.h på veien. Det var en helt fantastisk tur.

På onsdag kjørte vi fra Bergen klokken 07.00. Klokken 14.00 var vi fremme ved Bødalsetra og vi kunne begynne turen med å gå opp alle den 1800 høydemetrene opp til isbreen. Det var supertungt å gå opp med tunge sekker fylt med varme klær, mat for 4 dager, soveposer, stegjern, isøks, tau, klatreutstyr osv. !!! Men i godt selskap og deilig vær er det jo bare kos…

Fremme ved bunnen av Lodalskåpa la vi igjen sekkene våre og vi la ut for å bestige Lodalskåpa- 2087 meter over havet. En helt vanvittig fjelltopp hvor vi virkelig måtte klyve oss oppover !!! Den var skikkelig skummelt med så bratt fjellvegg så mange meter over havet. Jeg skalv i beina på vei opp… Desto bedre å nå toppen.

Her er Lodalskåpa. Den er mye brattere enn den ser ut til på bildet. Da vi var nede ved sekkene våre igjen klokken 03.30 og vi satt opp teltet. Da vi sovnet hadde vi vært våkne i 23 timer.

Dagen etter måtte vi sove litt ut på dagen. Vi våknet til øsene regn, så vi lå i soveposene til regnet ga seg klokken 13.30. Etter en god frokost pakket vi ned campen vår og trasket videre i opplett og tåke til klokken 01.00 om natten igjen.

Slitne etter dag en og gjennomvåte etter bare ett par timer. Brrr. Vi koste oss likevel da. Kjempegodt å komme i tørre klær og en varm sovepose 🙂 Og kjekkt med teltkos med supre turvenner.Dag 3 våknet vi til enda værre vær. Det regnet, var skikkelig mye tåke og kald vind. Brrr… Den våteste OG kaldeste opplevelsen jeg har hatt på lenge. Da vi skulle renne ned over Suppehellebreen og mot Flatbreen støtte vi på mange STORE og dype bresprekker vi måtte skli sikk sakk mellom. Fantastisk!!! Hadde bare sikten vært bedre slik at vi kunne ha nytt synet bedre… Nede ved Flatbreen fikk vi opplett og vi kunne se hvordan det faktisk så ut rundt oss.

Da vi endelig kom frem til hytten ved flatbreen jublet vi. Vi hadde gledet oss sånn til å komme inn og få litt varme i kroppen. Desverre var det allerede 16 mann i hytten og ingen plass til oss, og vi måtte derfor traske helt ned til Fjærland. BRATTE nedoverbakker med slitne bein er ikke det en drømmer om 🙂

Vi var nede klokken 02.00; etter 12 timers gange med bare noen superkorte stopp på veien. Vi ble kjørt tilbake til bilen vår i Bødalsseter, og fra der kjørte vi helt hjem til Bergen om natten. Vi var fremme her klokken 10.30. Josten på langs inklludert kjøring fra og tilbake til Bergen på 3 døgn! Det er bra jobba det.

NORDEUROPAS LENGSTE MOTBAKKE

christinelystrup@gmail.comFiluftsliv og turer

Dette er et repostet innlegg fra tidligere blogg. Opprinnelig skrevet 19.04.11 og redigert i dag.

SKÅLATÅRNET.

I helgen var vi på hyttetur i Hellesylt like utenfor Stryn. Vi var skikkelig uheldige med været fredag til søndag; det regnet og var skikkelig ukoselig ute. Vi tok likevel skiene med ut på en luftetur, men noen store toppbestigninger ble det lite av. Jeg gikk å drømte om å gå opp til Skålatårnet hele helgen. Det er Nord- Europas lengste motbakke- en lang bakke fra havnivå og helt til toppen som er 1845 meter over havet. Vi planla turen, men var litt usikre på om vi skulle gå pga. været. De vi var på tur med sa at vi med 80% sikkerhet ikke ville klare å komme oss til toppen på det tunge slalåmutstyret vårt. Fra da av var det ingenting jeg heller ville enn å gå Skåla opp- med fult slalåmutstyr!!! Dermed bestilte vi hytte en natt til- i Stryn- og gjorde oss klare til tur.

Mandag morgen var det regn og tåke. Vi bestemte oss for å prøve å gå likevel- det var jo meldt sol 🙂 Vi gikk i regn og midt inne i skyene til 1500 meter over havet… Lite utsikt kan du si.Da vi var på 1500 m kom vi OVER skydekker og det var DEN fantastiske solen og enda mer fantastisk utsikt resten av veien til toppen!!  Vi kunne se Jostedalsbreen som er vårt neste prosjekt (å gå Josten på langs).

Jeg har aldri vært på en så høy fjelltopp før jeg. Det var en helt sinnsyk opplevelse!!! Og nå er jeg skikkelig hekta på høye fjelltopper 🙂 Vi var første mann opp til Skålatårnet den dagen. Jeg trodde vi var heeelt alene så jeg tok meg den friheten av å tisse. Akkurat da kom det et helikopter få meter over oss- som filma!!! *Knis* Håper de ikke fikk meg med akkurat da. Rundt en halv time senere kom det også mange folk til topps med ski på beina.

Nedkjøringen var helt vanvittig. Jeg er så glad vi gikk på slalåmski, og ikke fjellski. Tåken var også lettet da vi var på vei ned og vi fikk flott utsikt hele veien. Snøen var skikkelig fin- påskeslush!!! *Sukk* Turen anbefales skikkelig!!! Min livs naturopplevelse

PAKKELISTE NORGE PÅ LANGS

christinelystrup@gmail.comNorge på langs

Skal du sykle Norge på langs? Kontakt meg gjerne om du lurer på noe. Mail: christinelystrup@gmail.com. Jeg kan i garantere en ferie med mange flotte opplevelse, blod, svette og tårer, nye bekjentskaper og minner for livet!

PAKKELISTE

Jeg hadde alt en bra hybridsykkel med klikkpedaler før avreise 🙂 Jeg kjøpte stativ til å ha på hjulet foran til vesker. Veskene kjøpte jeg på Biltema- både de små til hjulet foran og store til baggasjebrettet bak. Veskene er billige og helt vantette!

• Sykkelsko
  • Gore-tex skotrekk
  • 2 shorts med innlegg (Jeg kjøpte sykkelbukser av merket Asos. De var dyre, men til gjengjeld var de kjempegode)
  • 1 langbukse, vindtett
  • Regnjakke og regnbukse
  • 1-2 ulltrøyer, lange armer
  • 1 vindtett sykkeljakke
  • 1 par vanntette sykkelhansker
  • 1 par tynne sykkelhansker uten fingrer
  • Sykkelsalve til rumpa (fås på sykkelbutikk)
  • 2 tynne ullsokker
  • 2 par sportssokker
  • Buff
  • Hjelm
  • Joggesko
  • Førstehjelpsutstyr m/ gnagsårplaster og sportstape
  • Myggspray
  • Dopapir og antibac
  • Lite håndklede
  • Solkrem
  • Toalettsaker
  • 2 vannflasker (hadde to flaskeholdere på sykkelen)
  • Telt
  • Liggeunderlag
  • Sovepose
  • Myggspray
  • Fyrstikker
  • Ei god bok
  • Ipod
  • Solbriller/sykkelbriller
  • Kart (jeg hadde med syklistenes landsforening sitt kart «Sykkelruter i Norge. Tunell- og planleggingskart for syklister». I tillegg hadde jeg med meg NAF boken)
  • Kamera
  • Bestikk, tallerken og kopp
  • Mat for dagen, noen steder er det langt mellom butikkene..
  • Primus
  • Til sykkelen:
  • Lys framme og bak
  • Refleksvest
  • Sykkelcomputer
  • Punkteringsfrie dekk 🙂 (Bondtrager tripplepunkture)
  • 2 ekstra slanger
  • Pumpe
  • Lås
  • 2 vesker bak
  • 2 vesker framme
  • Ei liten eske under setet til verktøy
  • Verktøy:
  • Strips
  • El-tape
  • Lommekniv
  • Kjedelås
  • Lappesaker
  • Håndverktøy m dekkspade og kjedekutter

RUTEVALG NORGE PÅ LANGS

christinelystrup@gmail.comNorge på langs

REISERUTE

Dag 1: Honningsvåg. Kort dag pga. jeg ankom Honningsvåg klokken 15.00 og startet på Nordkapp klokken 18.00
Dag 2: Olderfjord
Dag 3: Langfjordbotnen For lang dag.
Dag 4: Storslett. Tung dag med mange bakker.
Dag 5: Tromsø. Ferje fra Olderdalen til Lyngseidet.
Dag 6: Senja- innergård. Syklet over Kvaløya og besøkte Sommerøya (vakker øy og kun 1 mil omvei tur/ retur). Tok siste ferje til Senja (fra Svensby til Breivikseidet) og satte opp telt 2 mil etter ferja.

Dag 7: Senja– Senjatrollet. Syklet over øya ogsov i gapahuk ved Senjatrollet. Skulle ta siste ferje over til Andøya, men fikk problemer med sykkelen som måtte fikses. Rakk derfor ikke ferja.
Dag 8: på Andøya. Sykle vestsiden av øya. Der er det nasjonal turistvei og utrolig vakkert! Kom meg bare til Bø pga. mye regn og familiebesøk. Halv hviledag
Dag 9: Svolvær. Lang dag- 16 mil. Men flatt føre. Ferje Melbu- Fiskebøl
Dag 10: Reine. Utrolig flott!!!!
Dag 11: Ferje fra Moskenes- Bodø (4 timer). Halv hviledag. Satt opp telt 5 mil etter Bodø ved Saltstraumen.
Dag 12: Rett etter Ågskaret. To ferjer i dag. Ørnes- Vassdalsvik og Halsos- Ågskaret.
Dag 13: Nesna. Ferje fra Jektvik til Kilborghavn

Dag 14: Sandnessjøen og fridag
Dag 15: Vennesund
Dag 16: Bjøra bru, 25 km før Namsos. Syklet veien om Høylandet.
Dag 17: Skjellstad (noen mil etter Malm). Kupert dag.
Dag 18: Trondheim. Ferje fra Vannvikan til Trondheim. Halv hviledag.
Dag 19: Magalaupet, 1 mil etter Oppdal
Dag 20: Dovrefjell halv fridag

Dag 21: Otta
Dag 22: Gjøvik. Besøkte Lillehammer på veien.
Dag 23: Hønefoss
Dag 24: Volltveit, 15 km etter Notodden
Dag 25: Treungen i Nissedal. Valgte å unngå E134 og syklet til Bø og Lunde. Tok en vei langs elva der til Kvitseid for så å sykle til Vrådal.
Dag 26: Hornes etter Evje
Dag 27: LINDESNES

Jeg syklet mellom 9 og 12 mil de første dagene. Etter Trondheim økte jeg dagsetappene til rundt 12 og 14 mil dagen. Det er viktig å begynne rolig og heller øke etappene når kroppen er godt vant.

OBS: Det er mange ferjer langs Helgelandskysten som går sjelden. Sjekk opp ferjetidene før avreise. Det samme med ferjene til Senja- Andøya og Lofoten.

Veien fra Trondheim og helt til Kongsberg var veldig traffikkerte. Skulle jeg valgt rute igjen ville jeg syklet over Valdresflyet og Rjukan til tross for mange bakker. Bedre med hardt arbeid og mye fint å se, enn flatt og kjedelige (til tider skumle) veier.

JEG HAR SYKLET NORGE PÅ LANGS

christinelystrup@gmail.comUkategorisert

Dette er et innlegg repostet fra tidligere blogg.
Innlegget er opprinnelig skrevet 14. august 2011, med noen redigeringer i dag.

I går kom jeg til mål på Lindesnes etter 27 fine dager, 2.769 km og 184 timer på sykkel.

Dagen før dagen syklet jeg til Evje. Der satte jeg opp telt rett etter Evje- på campingplassen til Mineralparken. Far sitt søskenbarn eier den fine parken og campingplassen der, så jeg fikk overnatte gratis 🙂 Et fint sted med flott utsikt. Natta var kald så jeg våknet tidlig… Like etter at jeg våknet kom mamma og far kjørende. For et vakkert syn!!! Far ville sykle sammen med meg inn til Lindesnes- og mamma var følgebil på turen. Utrolig deilig å få sykle siste dag med selskap og mindre baggasje på sykkelen.

Ganske godt å komme til Vest- agder. Turens siste fylke, og mitt oppvekststed. Men med en gang jeg kom over til Vest- Agder begynte mimringen fra de første dagene på tur. Jeg innså hvor utrolig fint jeg har hatt det på tur, og det at jeg snart var i mål føltes litt vemodig…

Uansett… Far og jeg syklet fort siste dag. 10 mil var unnagjort på en- to- tre. Vi havnet mitt inne i et sykkelritt og ble forbikjørt av to syklister. Både far og jeg har skikkelig konkurranse instinkt så det kunne vi ikke tillate. Vi tråkket på- og 20 min senere fikk vi syklet forbi de igjen. Deilig!!!

De siste 2 milene til Lindesnes var skikkelig mange bakker. Men det gikk fint. Jeg hadde masse energi, far tråkket på i motvinden og jeg fikk henge på bak ryggen hans helt til de siste 5 km før mål :-)På Lindesnes ventet mamma, bestemor, onkel Rolf og tante Vigdis med Norske flagg, jubel og champagne. Helt fatastisk!!! Tusen takk fo en super velkomst. Er så glad jeg ikke sto der helt alene…

Da vi kom ned igjen fra fyret møtte vi en ny heiagjeng. De skulle ta i mot ei jente som hadde gått Norge på langs alene- på 2,5 mnd. Jeg fikk lyst til å snu med en gang og gå tilbake til Nordkapp. Jeg elsker å være på tur, og det at ekspedisjonen min er over er ganske trist…

Hmmm… hva i alle dager skal jeg finne på i dag da????