TELTTUR PÅ VIDDEN I STORM

christinelystrup@gmail.comFiluftsliv og turerLeave a Comment

Dette er et repostet innlegg fra tidligere blogg. Opprinnelig skrevet 09.10.11 og redigert i dag.

Heldige meg har fått besøk av min yngste søster. Hun har høstferie og skal være i Bergen til tirsdag!!! Love it. I går pakket vi sekkene våre for å gå tur over Vidden, og overnatte i telt sammen.

Dagen startet dårlig. Jeg var på badet, og døren gikk i vranglås. For å gjøre en lang historie kort så måtte tilkalle naboen vår som til slutt måtte brekke opp hele døra for å få meg ut!!! Oh happy morning…

Vi kom oss ut døren to timer senere enn planlagt og tok Ulriksbanen opp til Ulriken. På Ulrikens topp var det bare helt konge. DET gode været og skikkelig fin utsikt. Vidden er så fin om høsten….

Det var iskaldt på Vidden i går, men det kom seg utover dagen når solen fikk stått på litt. Vi fant oss en fin liten «solhole» med le for vinden hvor vi bestemte oss for å sette opp teltet. Lurt tenkte vi, og la oss inn i teltet tidlig. Vi hadde teltkos med kjeks, prat og «mitt skip et lastet med….» Vi holdt på med bokstaven «S» i en time og femten minutter. Ha, ha… Kreative jenter.

Vi fikk ikke sove lenge. Klokken 23 snudde vinden og hele teltet ristet. Det viste seg at den fine teltplassen med le fra vinden ikke var så fin likevel. Vinden ristet skikkelig i teltet, og klokken 01.00 ble jeg rett og slett ganske bekymret. Jeg sikret søster om at det gikk helt fint så lenge vi holdt oss inne i teltet; ulykkene skjer jo når vi går ut i stormen sa jeg. Ingen av oss fikk sove, og vinden ble bare kraftigere og kraftigere. Klokken 03.00 var det så ille at teltstengene begynte å flakse og taket blåste helt ned i hodene våre. Korttenkte soresøster altså!!! Da bestemte jeg for å pakke sammen telt og gå hjem, før hele teltet kom til å blåse fra hverandre, til tross for lange avhandlinger om hvor mye tryggere det var inni teltet. Jeg vet ikke om hun kjente at storesøster hadde heeeelt kontroll.

Vi tok på oss klær og kom oss ut i høststormen. Hanna lå oppå teltet og holdt ting på plass mens jeg forsøkte å pakke oss sammen… Klokken 04.30 sto vi klare i mørket for å gå hjem. Måneskinnstur med hodelykter. Vi var trøtte, men turen hjem gikk veldig fint. Sååå deilig å legge seg i myke senger klokken 07.00 i dag tidlig.

Jeg har verdens tøffeste lillesøster. Ingen klaging, og bare godt humør! Du er BEST Hanna 🙂 Neste gang skal vi finne en lun teltplass…